Kalimantan/Borneo - Reisverslag uit Balikpapan, Indonesië van Hans Beukeboom - WaarBenJij.nu Kalimantan/Borneo - Reisverslag uit Balikpapan, Indonesië van Hans Beukeboom - WaarBenJij.nu

Kalimantan/Borneo

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans

17 Mei 2013 | Indonesië, Balikpapan

Deze week met ongeveer 30 personen bezig geweest met het uitwerken van het strategische plan in strategieën en jaarplannen voor Kalimantan. We hebben 3 sterke teams in de drie belangrijkste provincies van Kalimantan.

Op Kalimantan gaan we inzetten op de ruimtelijke ordening en het behouden van zoveel mogelijk bos via instrumenten zoals REDD+, FSC, green economie, participatie van de locale bevolking en natuurlijk het goede beheer van nationale parken. De jaarplannen moeten deze concepten allemaal concreet maken wat niet altijd even makkelijk is, maar we hebben goede vooruitgang geboekt.

Op Kalimantan zetten we ook in op governance in het algemeen. Er komen veel fondsen binnen via WB, ADB, UNDP/GEF, debt for Nature Swap etc., waar wij als een organisatie aan bijdrage door in de governance van deze grote fondsen te zitten. Op deze manier hopen we ook invloed te hebben om de niet duurzame industrieën op Kalimantan.

Mede ook door het initiatief van de drie overheden – Indonesië. Maleisië en Brunei – via “Heart of Borneo” zijn we echt bezig op grote schaal. Ervaringen vanuit het veld worden geïntegreerd in lokaal en provinciaal beleid en op die manier verder verspreid. Dit geeft natuurlijk ook grote uitdagingen aan onze eigen organisatie (structuur, capaciteit, resources, etc.).

Na 4 weken werken aan de eerste jaarplannen van de nieuwe strategie ben ik wel een beetje mijn energie kwijt. Gelukkig bijna terug naar Nederland. Heb denk ik in Nederland nog wel een aantal dagen nodig om alle jaarplannen in zijn geheel te bekijken (met de thematische directeuren) voor een finale check of we genoeg consistentie hebben en alles is uitgewerkt.

Groet, Hans

• 17 Mei 2013 - 12:06

Margriet:

Mooie foto's, zoals altijd, tesamen met dit heldere verslag.
    Dat binnenkort weer in Nederland. Heb je naast die jaarplannen en zo ook nog tijd om wat op verhaal te komen? denk erom, je moet nog langer mee dan vandaag.... en dat komt jouw werk ook weer ten goede
    Groetjes

• 30 Mei 2013 - 09:55

Hansje:

Hallo Hans,
    Ik heb jouw verslag als tip gekregen van Froukje (oceaan en kustgebieden) toen ik haar heb bezocht bij WNF in Nederland. Ik volg de opleiding Climate and Management aan de Haagse Hogeschool en voor het project waar ik nu mee bezig ben schrijf ik een artikel over duurzaam toerisme in Indonesië. In dit artikel wil ik graag een aantal unieke planten en dieren noemen die toeristen naar Indonesië trekken, maar die bedreigt worden. Het lijkt mij het leukst om een aantal soorten te noemen die niet zo bekend zijn. 'Iedereen' kent de oeran oetang, maar vele mensen kennen bijvoorbeeld de rafflesiaplant niet. Ik vroeg me af of jij, uit jouw ervaring, een aantal planten en dieren kan noemen die uniek zijn voor Indonesië die niet zo bekend zijn maar die ook bescherming nodig hebben, net als de oerang oetang.

Als ik jouw verslag zo zie raak ik geïnspireerd en wordt ik heel blij dat er zulk goed werk gedaan door samen te werken met locals en ik wil graag ook een kleine bijdrage leveren door een aantal de vele toeristen die Indonesië bezoeken (en op die manier ook een goede inkomsten bron zijn) meer bewust te maken van de waardevolle aspecten in Indonesië en hoe zij kunnen bijdragen aan het behoudt daarvan.

heel veel succes nog daar met de laatst loodjes en ik hoop dat je mij nog een paar goede tips en informatie kan geven.

Met vriendelijke groeten,
    Hansje

• 11 Juli 2013 - 03:10

Hans:

Dank voor je reactie Monica. Goed te horen dat jullie genoten hebben van de schoonheden van Kalimantan. WWF is het helemaal met je eens dat beschermen alleen niet genoeg is. De oorzaken moeten ook zoveel mogelijk worden weg genomen. WWF werk daarom ook aan bewust wording via "environmental education" en aan algemene bewustwording van de consument (o.a. via promotie certificering van duurzaamheid (FSC, MSC etc.), promoten van duurzaam inkopen van de overheid en andere initiatieven om de algehele bevolking bewust te maken van schadelijke handelingen voor de natuur.

Hans

• 06 Februari 2015 - 10:56

Verena:

Hallo Hans,

Vergelijkbaar met het bericht hierboven en ook zie ik dat dit verslag al een tijdje geleden is maar wilde er toch graag op reageren, omdat ik net van het eiland Derawan kom. Ik ben erg geschrokken van de staat van het eiland! Plastic overal en het laatste stukje strand voor de schildpadden daar wordt nu ook weer n huisje neergezet. Toen ik aan de duikgids vroeg of hij zich niet druk maakte om het plastic. Zei hij dat ik me niet druk hoefde te maken want dat stukje strand werd elke ochtend schoongemaakt. Zo zag het er helaas niet uit en aan de andere kant al helemaal niet. Ook op de weg maar berau werd er heel wat afv al rijdende uit het raam gegooid en zag ik heel wat afgebrand bos. Uit het verslag begrijp ik dat je verstand hebt van wat er hier gebeurt aan het beschermen van het milieu. Weet je ook wat over Derawan? Ik ben erg benieuwd! Groeten, Verena

• 06 Februari 2015 - 13:12

Hans:

Hoi Verena: Ik ben inderdaad bekend met Borneo en ook het eiland Derawan. De vervuiling is inderdaad erg aldaar. WNF is beperkt werkzaam op Derawan. Wij zijn betrokken bij het monitoren van de schilpadden en vooral het bewaken van de nesten zodat de eieren kunnen uitkomen en de kleine schildpadjes naar zee kunnen. Het belangrijkste stukje strand wordt, naar zeggen, inderdaad regelmatig schoongemaakt.
    Het vuil geeft wel aan dat we nog een behoorlijke slag moeten maken om de mensen bewust te naken van de gevolgen van de vervuiling die we met zijn alle veroorzaken.